fbpx
preloder

Czym jest optymalizacja SEO

Podstawą funkcjonowania wielu współczesnych firm jest ich obecność w internecie

Posiadanie strony internetowej jest bardzo przydatne do promowania swojej marki, usług i oferowanych produktów. Każda osoba, czy firma chcąca posiadać profesjonalną stronę internetową, musi znać podstawy funkcjonowania witryn WWW w sieci. Ważną kwestią wpływającą na popularność strony, jest miejsce jej wyświetlania w wyszukiwarkach internetowych. Wysoka pozycja zwiększy liczbę odwiedzających. Chcąc poprawić atrakcyjność swojej witryny dla wyszukiwarek, trzeba wiedzieć, czym jest optymalizacja SEO.

Optymalizacja SEO – co to takiego?

Skrót SEO pochodzi od angielskich słów: Search Engine Optimization. W tłumaczeniu na język polski oznacza to: optymalizacja pod silnik wyszukiwarki. Jest to dzisiaj najczęściej stosowana metoda pozycjonowania. Optymalizacja SEO to szereg działań, które są wykonywane w celu poprawienia pozycji strony internetowej w wynikach wyszukiwania. Osoba zarządzająca witryną, musi regularnie wykonywać wiele czynności, dzięki którym strona będzie stale poprawiała swoją pozycję. Na te czynności składa się udoskonalanie strony pod względem treści, jak i kodu. Optymalizacji nie należy traktować jako jednorazowego zadania do wykonania. Proces ten trzeba przeprowadzać przez cały okres działania witryny.

Pozycjonowanie samodzielne vs zlecenie pozycjonowania

Wiele osób posiadających strony internetowe albo blogi, zastanawia się nad tym, czy pozycjonować stronę na własną rękę, czy zlecić to zewnętrznemu specjaliście lub agencji. Działań w ramach optymalizacji SEO na pewno nie można zaliczyć do wyjątkowo trudnych. Pamiętajmy jednak, że pozycjonowanie wymaga poświęcenia pewnej ilości czasu, który można wykorzystać na coś innego. Osoby posiadające witryny i nie odnajdujące się dobrze w realiach internetu albo nie dysponujące stosowną ilością, zazwyczaj zlecają pozycjonowanie komuś innemu.

Wybicie się na TOP w Google

Wyszukiwarka Google to największy gracz na rynku już od wielu lat. Dlatego skupimy się na algorytmie przez nią stosowanym. Wywindowanie witryny na pierwsze miejsce w Google jest złożonym procesem. Warto mieć świadomość, że osiągnięcie najlepszych miejsc nie jest łatwe. W zależności od tematyki strony, trudność poprawiania jej pozycji będzie odmienna. W pewnych branżach zyskanie miejsca w pierwszej dziesiątce, może okazać się mało realne. Wynika to z faktu, że sporo firm działa w internecie od bardzo dawna, pozycjonują swoje witryna od wielu lat i przeznaczają na to ogromne nakłady finansowe.

Jak ustalana jest pozycja stron w Google?

Dokładny algorytm działania wyszukiwarki nie jest znany. Jednak znane są techniki, dzięki którym wyświetlanie strony w wynikach ulega poprawie. Według informacji podawanych przez Google, na pozycję witryny wpływają setki czynników, które na dodatek dość często są aktualizowane. Optymalizacja SEO polega na uwzględnianiu między innymi:

  • treści strony
  • opisów meta description
  • znaczników tytułów stron
  • adresów URL
  • linkowań wewnętrznych
  • grafik

Treść strony

Aktualnie to właśnie treści publikowane na stronie odgrywają kluczową rolę w poprawie pozycji strony w Google. Z jakością tekstu na stronie powiązane są kolejne czynniki, między innymi czas przebywania użytkownika na naszej witrynie. Jeżeli treść nie będzie odpowiednio atrakcyjna, przeglądający szybko wyłączą stronę. Krótki czas przebywania internautów na witrynie, obniży jej jakość w "oczach" Google. Na treści odpowiednie pod SEO składać się powinny obszerne, wartościowe artykuły, które podniosą wartość strony zarówno w oczach użytkownika, jak i dla robotów Google. Warto publikować treści, które są unikalne. Ważną kwestią są również słowa kluczowe, zawierane w publikowanych tekstach. To właśnie one mogą doprowadzić korzystających z internetu do danej strony.

Opisy meta description

Są to treści wyświetlane w wynikach wyszukiwania pod tytułem oraz adresem strony. Sam opis nie ma wpływu na pozycję strony w Google, jednak może mieć wpływ na użytkownika, który szuka frazy, związanej z naszą stroną. Dodając ciekawy opis, można przyciągnąć zainteresowanie potencjalnego klienta.

Znaczniki tytułów stron

Tytuły są brane pod uwagę przez roboty Google w ustalaniu pozycji strony, a także są wyświetlane w wynikach wyszukiwania. Dlatego warto umieszczać w nich słowa kluczowe. Dobrze jest również optymalizować tytuły pod kątem potencjalnych klientów. Na przykład właściciel firmy może umieścić w tytule jej nazwę.

Adresy URL

Adresy "mile widziane" dla robotów Google, nie mogą być zbyt długie (maksymalnie 100 znaków). Nie powinny także zawierać znaków polskich (ą, ę) oraz specjalnych (%, $). Dobrą praktyką jest tworzenie adresów, które powiedzą użytkownikowi, na jaką stronę trafia.

Linkowanie wewnętrzne

Dobrym rozwiązaniem jest linkowanie pomiędzy poszczególnymi stronami za pomocą menu, które jest w formie tekstowej. Google miewa kłopoty z odczytywaniem zawartości stron, które są linkowane obrazkami albo z użyciem technologii Flash.

Grafiki

Ważne jest, żeby grafiki umieszczane na stronie nie spowalniały jej wczytywania. Jeżeli witryna ładuje się zbyt długo, roboty Google uznają ją za mniej wartościową. Dlatego istotna jest odpowiednia kompresja grafik, dzięki której strona będzie ładowała się odpowiednio szybko.